Kumpulan Makmal komputer

Sunday, July 10, 2011

Hari 1 - peranan baru

Selepas hari 1, apakah peranan baru yang anda rasa dapat mainkan?
Nyatakan bagaimana projek dapat memenuhi kehendak CS dan kemahiran abad ke-21?
Bagaimana anda dapat menggunakan projek untuk meningkatkan  pembelajaran murid?



18 comments:

  1. TQ Mr. Yap.hari pertama kepala masih pening dan hati masih ingat rumah.tapi setakat ini saya dapat tingkatkan lagi info/ilmu tentang PBL yang telah saya pelajari tahun lepas.....

    ReplyDelete
  2. peranan baru: mewujudkan satu platform baru ke arah transformasi pendidikan
    PLB meningkatkan daya kritis dan kreatif selari dengan perkembangan teknologi dunia
    PLB meningkatkan pembelajaran murid dengan daya tarikan dan pembaharuan yang terkini

    ReplyDelete
  3. Selamat berkursus kepada semua guru :) projek yang menarik tetapi memerlukan masa untuk memahami dan ruang untuk mengaplikasikan apa yang dipelajari :) h0h0h0...tq

    ReplyDelete
  4. fikiran masih lagi di alam maya. di penghujung hari 1 (malam lah oii) fikiran sedikit sudah landing . Tak tau lah esok agak-agak boleh takeoff molek agaknya

    ReplyDelete
  5. Peranan sebagai fasilitator. Projek boleh memenuhi kehendak CS dan kemahiran abad ke 21 melalui aktiviti, kajian dan penyelidikan yang akan dilakukan oleh pelajar. Projek boleh meningkatkan pembelajaran apabila pelajar tertarik dengan projek yang akan dilaksanakan. Di samping itu pembelajaran pelajar dapat ditingkatkan melalui kemahiran seperti kemahiran abad ke 21 yang diintegrasikan di dalam projek yang dilaksanakan.

    ReplyDelete
  6. masih blurr dengan apa yg perlu dilakukan ttp secara umumnya pbl mampu meningkatkan minat & pembabitan pelajar dalam p&p tetapi mgkin kekengan masa akan menjadi masalah untuk diaplikasikan

    ReplyDelete
  7. Pada hari pertama, saya telah memahami apa itu PBL.Apa yang saya faham, PBL ini merupakan satu cara untuk kita gunakan bagi meningkatkan kemahiran dalam ICT bagi pembelajaran. Ia juga dapat memberi peluang kepada guru untuk menggunakan teknologi dengan lebih berkesan...

    ReplyDelete
  8. mariam zaini bt muhamad

    hari pertama kursus PBL : siang tadi masih kabur tentang PBL. Malam ni sudah terang apa itu PBL. tq mr. yap

    ReplyDelete
  9. Murid akan tertarik dengan kepelbagaian penggunaan teknik ICT dalam P&P. Ini akan meningkatkan minat dan prestasi mereka.

    ReplyDelete
  10. PBL adalah sgt menarik dan berguna tetapi saya masih tidak faham dengan projek yang perlu dibuat. harap2 esok ok :-)

    ReplyDelete
  11. PBL menyediakan sesuatu yang autentik dalam konteks dunia sebenar.Dalam pembinaan portfolio,secara tak langsung murid-murid didedahkan dengan kemahiran abad ke-21 seperti pembinaan blog,wiki,dan lain-lain laman web interaktif.Projek yang dihasilkan memberi kelainan dan ini dapat menarik minat untuk meningkatkan pembelajaran mereka.

    ReplyDelete
  12. Mr. Yap boleh tak saya dapatkan url di mana saya boleh dapatkan rubric untuk menilai kemahiran abad ke 21.

    ReplyDelete
  13. saya tidak faham apa yang diajar hari ini saya rasa penyampaian terlalu laju.pelajaran baru bagi saya yang tiada pengalaman.

    ReplyDelete
  14. Pengaplikasian ICT dalam P&P tanpa hanya merujuk pada Buku. Menjadikan sumber P&P tidak terhad. Selain itu, murid dapat didedahkan dengan penggunaan ICT dengan cara berfaedah dan berhemah.

    ReplyDelete
  15. tq mr yap..hari 1..objektif cam dh napak tp prosidur kije msh lg d awangan..mybe mr yap blh guna mikrofon..tq

    ReplyDelete
  16. very interesting...akan bertahan walaupun 1st day dh pening...lagipun banyaknya kemahiran abad ke-21...

    ReplyDelete
  17. Pengajaran tergendala kerana kerosakkan laptop. Semangat ingin tahu ada tetapi Mr. terlalu cepat mengajar sehingga saya tak larat untuk mengikutinya.

    ReplyDelete
  18. hari pertama dlm kursus ini, sy dapati guru memainkan satu peranan baru iaitu sebagai medium/sumber teknologi kemahiran abad ke-21 kpd rakan-rakan di sekolah dan juga kepada anak-anak didik.projek yang dirancang dapat memenuhi kehendak spesifikasi kurikulum dan
    membina kemahiran abad ke-21 kerana projek menumpukan senario yang menyediakan banyak peluang pembelajaran. PBL merupakan model pengajaran berpusatkan murid dan melibatkan murid dalam penyelidikan penyelesaian masalah dan lain-lain tugasan. Projek membuktikan hubungan kehidupan di luar bilik darjah dengan persediaan dalam dunia nyata.

    ReplyDelete